Dirigent

Over de dirigent
Jeroen Spitteler leidt en dirigeert (kamer)koren. Daarnaast heeft hij in de loop van de jaren veel ervaring opgebouwd met het dirigeren van orkesten en is hij actief als zanger, componist en arrangeur. Van jongs af aan zong hij in de Kathedrale Basiliek van Sint-Jan in Den Bosch, waar hij zijn muzikale loopbaan onder leiding van Maurice Pirenne startte als jongenssopraan en solist in de Schola Cantorum. Jarenlang zong hij bij o.a. Cappella Amsterdam, de Nederlandse Bachvereniging en Cappella Pratensis.Sinds enige jaren is hij actief als bariton bij Studium Chorale in Maastricht en in het door hem opgerichte vocale ensemble Cappella Sacelli.

Na zijn studie Klassieke talen aan de UvA studeerde Jeroen Spitteler koordirectie bij Daniël Reuss aan het Conservatorium van Amsterdam en volgde hij lessen bij onder anderen Jos van Veldhoven, Jan Bogaarts en Paul van Nevel. Daaropvolgend studeerde hij solozang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Sasja Hunnego.

Het repertoire waarmee hij zich als dirigent bezighoudt, loopt van de vroege middeleeuwen tot aan muziek waarvan de inkt nog maar net droog is. En van a-capellakoormuziek tot werken voor koor en orkest in grotere bezetting. Hoewel hij zich daarmee als generalist laat kennen, heeft zijn speciale liefde voor de polyfonie van de 16e eeuw geleid tot de oprichting van Ensemble Hermes. Daarin leidt hij zangers op om vanuit de oorspronkelijke notatie en door een historische uitvoeringspraktijk te komen tot de essentie van de polyfonie.

Jeroen is mede-initiatiefnemer en artistiek adviseur van Couleur Vocale, een succesvolle serie voor kamerkoren in de Waalse kerk in Amsterdam, en begeleidt regelmatig zowel zangers als dirigenten. Naast gastdirigentschappen, zoals onlangs bij kamerkoor Coqu te Utrecht, is hij vaste dirigent/artistiek leider van Photonen Vocaal Ensemble in Amsterdam, van Ensembe Hermes en van het door hem opgerichte vrouwenkamerkoor Les Dames Vocales. Daarnaast leidt hij Midsummer Ensemble, een zomerproject voor koor en orkest, waarmee hij grootschalige koor en orkestwerken uitvoert, en het Nederlands Projectkoor, waarmee hij in 2019 de dubbelkorige mis van Frank Martin uitvoerde in het Concertgebouw in Amsterdam.

Zijn liefde voor muziek en literatuur leidde in de afgelopen jaren tot een groeiende stroom aan composities voor met name koor, zoals de cyclus Drei Gesänge der vergangenen Jahre’ maar ook The May Magnificat voor vrouwenkoor, Threni voor gemengd kamerkoor en het voor Photonen geschreven The Moon was But a Chin of Gold/Onder die Maan op teksten van Emily Dickinson en Etty Hillesum. Daarnaast arrangeerde hij middeleeuwse melodiëen, zoals in Ave Generosa en Bloem der bloemen. Voor Midsummer Ensemble maakte hij (corona) bewerkingen van werken van Rossini, Brahms en Schütz. Voor orkest schreef hij ‘The Canticle of Brother Sun and Sister Moon’. De Sint Maartenscantate ging in november 2022 in première bij zijn afscheid van het Utrechts Vocaal Ensemble. Het Songbook for the bedside singers en Cinque Pensieri di Gandhi beleefden beide hun première in 2024. Voor meer info zie: www.jeroenspitteler.nl